PRAWACANA KEPADA PENGARANG DI PERKAMPUNGAN SARAWAK

PRAWACANA KEPADA PENGARANG DI PERKAMPUNGAN SARAWAK
Sedikit kata-kata aluan kepada rakan pengarang dalam acara Perkampungan Pengarang Sarawak 2009 bersama Pegawai Projek dari DBP Sarawak, Encik Rashid Subet dan Setiausaha II PUTERA.

SARAWAK TIADA IKON SASTERA DALAM 5 TAHUN MENDATANG?

SARAWAK TIADA IKON SASTERA DALAM 5 TAHUN MENDATANG?
Ada kesungguhan bukan retorik semata-mata

Saturday, October 17, 2009

GERAKAN PEMBANGUNAN SASTERA KEBANGSAAN

Pada minggu lepas iaitu 09 Oktober 2009, saya berkesempatan mewawancara bersama Jaya Ramba dalam program "Sembang Sastera" di Miri FM dengan Prof. Dr. Sahlan Mohd Saman seorang tokoh sastera yang hebat di Nusantara. Pernah menjadi tenaga kuat dalam GAPENA dan merupakan mantan Ketua I PPS. Kini menjadi professor di Universiti Brunei Darussalam sejak 2007 yang lalu.35 tahun lebih berkhidmat di UKM, Bangi, selain menjadi panel penilaian hadiah sastera dan menyumbang bengkel dalam MASTERA serta pelbagai kegiatan sastera di Nusantara.
Dalam bicara yang terasa ringkas itu, saya sempat menyoal tentang sastera harus mulai berakar di peringkat rendah lagi. Ini terjadi kerana situasi masa kini melihat sastera sebagai "subjek" untuk orang bodoh sahaja. Sedangkan sastera itu adalah soal kemanusiaan sejagat. SMS(Shalan Mohd Saman) menyatakan bahawa ada manusia yang tidak ada jati diri dalam mengangkat bahasa dan sastera bangsa. Sastera yang diajar dalam Bahasa Melayu setakat ini tidak mampu menggoncang minda manusia mungkin strategi pengajaran-pembelajarannya kurang efisien. Kini manusia lebih kepada mahu lulus ujian semata-mata. Kita sudah ada PURNAMA yang menjadi bahagian dalam DBP sebagai fakulti sastera kanak-kanak. Tetapi malangnya di peringkat Kementerian Pelajaran masih lagi ditakuk lama. Tanpa mengatakan bahawa kita mahu golongan pendesak, sastera di peringkat sekolah rendah itu patutlah dinilai semula dan berlakunya anjakan paradigma.
Dalam pada itu persatuan penulis haruslah melahirkan ramai penulis muda dan pelapis karyawan tanah air. Bengkel-bengkel penulisan harus berkembang untuk meneruskan kesinambungan berkarya dan memupuk budaya cintakan bahasa sastera bangsa. Dalam pada itu, dana perlulah diagihkan oleh mana-mana pihak yang berwajib. Menurut SMS, keluasan bumi Sarawak ini tidaklah patut disamakan agihan bajetnya seperti Negeri Melaka. Kalau Melaka ada 3 buah persatuan penulis, tetapi Sarawak hanya ada 2 buah sahaja yang bernaung dengan GAPENA. Usaha yang betul-betul serius harus dilaksanakan. Selain itu hasil karya peserta dalam mana-mana bengkel ini haruslah dibukukan dalam apa jua keadaan. Supaya minta dan keseriusan berkarya itu akan subur berkembang dalam diri peserta yang bakal menjadi penulis yang ternama kepada sastera bangsa kita suatu hari nanti.
Mengenai "Hadiah Nobel" dalam sastera Melayu, menurut SMS masih jauh. Kalau penulis kita tidak mahu menentang arus maka usaha ke arah ini tidak mungkin tercapai. Kita belum mampu ke arah itu lagi, kerana kita tidak mempunyai kuasa pemilihan yang kukuh. Oleh itu kita harus mendapat penajaaan lebih banyak dalam haduah sastera seperti SEA Write Award yang dianugerahkan kerajaan Thai. Wang itu tidak penting, tetapi nilai sastera yang dipelihara itu amat dihargai.Selain MASTERA, wujudkan lagi di peringkat ASEAN dan Nusantara hadiah-hadiah yang berprestij. Ini akan mendedahkan kesuasteraan Melayu dengan dunia luar.
Bercakap tentang persepsi penulis muda dan penulis veteran SMS menyatakan bahawa,sepatutnya wujud hubungan saling memerlukan. Yang muda menghormati yang tua dan yang tua memimpin yang muda termasuk dalam gerakan persatuan penulis. Lantaran kalau hanya golongan tua sahaja yang diberikan keutamaan, maka golongan muda akan banyak kehilangan pengalaman dan peluang yang harus mereka miliki tapi disa-siakan begitu sahaja.Kita patut memikirkan masa depan sastera bangsa dan perkembangan di masa akan datang, bukan soal "kita berasakan diri kita serba hebat dan ilmu yang lengkap".
Memperkatakan penulis Sarawak sendiri, SMS menyatakan bahawa perlu adanya gerakan pembangunan sastera oleh pihak yang berkuasa seperti bajet, tenaga penggerak dan penggempur. Bidang ini tidak harus dilupakan begitu sahaja walaupun niat kita ingin memacu dunia ICT sehingga menakluki angkasa lepas, tetapi kemanusiaan itu harus juga dimartabatkan. Sarawak yang luas ini mempunyai ramai karyawan dan mempunyai latar belakang budaya dan sosio yang menarik. Di samping penuh dengan eksotik budaya yang historis antara penarik utama dalam karya yang dipaparkan. Latar etnik atau kaum ini menampakkan kita warga Malaysia lebih memahami konsep 1 Malaysia yang digegarkan oleh YAB Perdana Menteri.Bantuan dana perlu menyemarakan gerakan kesusasteraan Melayu di bumi Kenyalang ini, biarpun wang bukanlah faktor segala-galanya tetapi tetap utama. Keprihatina pemimpin juga harus diambil kira sebagai pendokong utama selain tokoh-tokoh yang telah mantap berkarya dan dikenali di pelosok bumi ini. Kerja ini tidak boleh dibuat main-main, tetapi ada tanggungjawab sendiri.
Pada akhirnya, SMS menyarankan gerakan pembangunan sastera ini perlu diutamakan bukan sahaja oleh pemerintah, tetapi lebih merancakkan, memfokuskan dan menyebarluaskan gerakan kebahasaan, kesusateraan, kebudayaan kebangsaan dalam persatuan penulis seeprti GAPENA, DBP dan lain-lain institusi pengajian tinggi atau yang sehubungannya dengannya, janganlah kita melihat sastera itu semata-mata untuk "pen merah" sahaja dan tiada nilai komersilnya.Sastera itu tetap relevan sepanjang zaman.