PRAWACANA KEPADA PENGARANG DI PERKAMPUNGAN SARAWAK

PRAWACANA KEPADA PENGARANG DI PERKAMPUNGAN SARAWAK
Sedikit kata-kata aluan kepada rakan pengarang dalam acara Perkampungan Pengarang Sarawak 2009 bersama Pegawai Projek dari DBP Sarawak, Encik Rashid Subet dan Setiausaha II PUTERA.

SARAWAK TIADA IKON SASTERA DALAM 5 TAHUN MENDATANG?

SARAWAK TIADA IKON SASTERA DALAM 5 TAHUN MENDATANG?
Ada kesungguhan bukan retorik semata-mata

Monday, December 28, 2009

PERTEMUAN SASTERAWAN NUSANTARA KE XV DI BRUNEI MULAI 11-13 DISEMBER 2009

MENCARUKKAN SASTERA NUSANTARA- TEMA PSN KE XV DI BRUNEI
Oleh
Poul Nanggang

Sememangnya kalau mengikuti acara rasmi dalam sastera ini adalah kali ke-3 saya ke Brunei. Pertama dalam Kembara Sasatera anjuran DBP Malaysia pada 2004 bersama mantan Pengarah DBP, Yang Berbahagia Dato Aziz Deraman. Kedua 2007, sewaktu menjadi pemakalah dalam Pertemuan Pengarang Borneo kalimantan dan kali ini Persetemuan Sasterawan Nusantara Ke XV. Terasa dekat tapi jauh tentang Brunei itu sendiri yang menjadi jiran kepada suasana politik dan pemerintahan.
Hakikatnya sejarah awal pembentukan roh sastera saya bermula dengan suasana di Brunei, dengan ruang cerita kanak-kanaknya, drama bersirinya dan macm-macam lagi yang menyangkut soal bahasa. Memang kami dekat sahaja, tetapi jauh oleh kerana pelbagai faktor termasuk politik, ekonomi dan segala macam yang membatasi kedekatan jarak kami menjadi jauh. Hakikatnya saya tidak merancang ke sini bagi acara inim kerana memberi laluan kepada rakan lain yang kebetulan ASTRAWANI menempakan 5 penyertaan rasmi dari organisasi PUTERA.Lantaran teman-teman lain berhalangan, maka saya gagahi jua ke sini walaupun cukup berat dengan Pertemuan Penyair Nusantara Ke III di KL pada pertengahan November 2009 kemudian Perkampungan Pengarang Sarawak 2009 seminggu sebelum ini di Kota Miri. Hujung tahun penuh dengan acara sastera yang menjadi sebahagian keutamaan darah daging kehidupan saya setakat ini.
Sekali lagi saya memasuki Balai Samayuda DBP Brunei, sebagai ruang pertemuan di Brunei kali ini. Suasana adaah sama, maklumlah acara yang dianggap peringkat antarabangsa, bukan calang-calang orang yang datang dalam majlis sebgini. Kalau ikut perbincangan pun kita harus hati-hati dan melihat wajah sastera kita, biarpun tidak rasa kecil, tetapi kewaspadaan itu tetap ada. Sebagai manusia biasa.
Saya bukanlah melaporkan tentang PSN. Tetapi kesan dan impaks penyertaan saya dalam PSN kali ini. Pertama dari aspek pembentangan kertas kerja, memang hebat dan cukup tinggi idea dan gagasannnya. Kedua penyertaan perbincangan agak baik,walaupun banyak lontaran lebih kepada Brunei itu sendiri selaku penyelenggara acara. Sokongan daripada Yayasan Sultan Hasanal Bolkiah kepada acara ini amat bermakna dengan Putera Abd Malik, anakanda Sultan Brunei yang hadir mencemar duli bagi merasmikan acara budaya dan bahasa antarabangsa. Jarang kita lihat di lain-lain wilayah di Nusantara pemerintah ikut sama merasa nikmat gegaran sastera dan bahasa itu. Itulah uniknya Brunei Darussalam yang saya singgah bersama teman karyawan lain.
Pertemuan ini juga say sempat menunaikan janji kepada sahabat penulis di Brunei, Saudara Chong Ah Fook juga kalau dikira keluargaan sebenarnya adalah bapa saudara saya sendiri. Saya, Zaini(sepupu saya dari Limbang), Viddy A Dairy(Indnesia) dan Nik Rakibb(Selatan Thai) diundang ke rumah beliau di Tutong dalam rencana baca puis di Long Mayan. Tentunya kami ke sini dengan izin pelepasan daripada Urus Setia PSN. Ini betul-betul perjalanan sastera yang memghiburkan dengan perbincangan pelbagai isu dan pandangan antara saya, Viddy, Nik Rakkib, Ah Fook sendiri dan sekali-sekala Zaini juga turut serta. Kebetulan mobil saya dipandu oleh Zaini yang tahu serba sedikit suasana di sini. Saya cukup teruja menyampaikan lagu puisi tanpa irama di Long Mayan kemudian beberapa nota ringkas dalam acara penutup. Itu suatu ungkapan jiwa penyair yang luhur, bukan dibuat-buat. Saya teruja dalam suasana kesedehanaan begini, mampu sastera dihidupkan kembali di sini khasnya di kalngan generasi muda yang ada. Nostalgia ini tetap megugah jiwa sepanjang hayat saya dalam berkarya dan bergelut di mayapada sastera bangsa.
Sebelum malam ke dua pertemuan, saya dan teman-teman juga dijemput dan diraikan di kediaman Baharuddin HO di Sungai Besar, Brunei dalam suasana santai dan mesra. Walaupun beliau seorang tokoh pemerintah dan orang penting dalam kerajaan, tetapi jiwa seninya masih jujur dan segar, apa tah lagi isteri beliau yang cukup peramah dan mesra masih menjiwai sastera. Malam itu banyak kenangan mulai tiba, dari lagu-lagu rakyat Brunei hinggalah puisi berirama Timur Tengah dialunkan untuk dinikmati aroma jiwa seni. Malam yang amat bersejarah itu juga, sempat melihat dan mendengar Prof Dato Zainal Kling(AJK GAPENA) melagukan syair yang cukup istimewa dan tidak pernah didengar di mana-mana dan teman-teman lain dari Nusantara. Penyair Brunei Yahya MS(Yang Berhormat Pehin Siraja Khatib Dato Paduka Seri Setia Haj Awang Yahya Bin haji Ibrahim, Ketua Hakim Makhamah Syarie, Negara Brunei Darussalam) juga dengan lagu-lagu rakyat Brunei yang memugar minda dan ingatan zaman silam dalam melafazkan penuh lancar, bahawa jiwa tetap sebati dengan sastera bangsa yang murni ini.Saya juga terkesan SN Dato Anwar Ridwan(Malaysia) yang pendiam itu juga membacakan pantun-pantun yang segar bugar dalam fikiran. Tapi saya cukup teruja dengan keupayaan material, status, nama besar,yang dimiliki Baharuddin HO, kecintaannya kepada puisi, sastera, bahasa, dan budaya Melayu masih kuat berakar dalam rohnya biarpun menjadi manusia hebat. Inilah yang kita banggakan tentang kemanusiaan itu yang ditunjukkan oleh beliau. Rasanya penghormatan dan pujian saya tidak lengkap, kalau saya tidak menyatakan rasa terima kasih dan belajar banyak daripada penampilan beliau yang cukup sederhana tetapi amat menyerlah. Itulah tanggapan saya kepada Baharuddin HO tanpa banyak menyinggung soal pangkat dan darjat dalam pemerintahan negara, saya hanya melihat kemanusiaan kepenyairan manusia yang bernama Baharuddin HO(Yang Berhormat Udana Khatib Dato Paduka Seri Setia Ustaz Haji Badaruddin Bin Pengarah Dato Paduka Haji Othman, Timbalan Menteri Hal Ehwal Ugama Negara Brunei Darussalam) itu "per se".
Dalam perjalanan pergi dan balik ke Miri dan Bandar Seri Begawan, saya tidak keseorangan, saya ditemani oelh Hj Hamzah Hamdani, Bendahari GAPENA yang kebetulan orang banyak mengetahui tentang PSN itu sendiri. Jadi banyak percakapan kami berkisar tentang sastera Nusantara, Malaysia yang akan datang dan GAPENA itu sendiri. Mungkinitu adalah rahsia kami dalam membicarakan dari hati ke hati tanpa banyak telinga yang terbuka. Jenis manusia saya bukanlah, jenis yang suka angkat orang, walaupun kadang-kadang ada juga pada pandangan orang. Saya tidak begitu rapat dengan Haji Hamzah sewaktu menjadi Pengarah DBP Sarawak atau Sabah. Tetapi saya menghormatinya kerana memahami jiwa pengarang di sini. Lalu kami menjadi mesra dan akrab lantaran bidang mpenulisan itu merapatkan kami. Selain itu dapat bertemu dengan Prof Shahlan Md Saman yang peramah, pemurah dan baik hati kepada saya dan teman-teman dalam PUTERA, Prof Arbak Othman yang pernah mengajar saya dan mencecapi ilmu sastera di minda, Djamal Tukimin yang sempat menghadiah buku tulisannnya kepada saya, teman karyawan Brunei khasnya, Prof Madya Ampuan Hj Dr Ibrahim Ampuan Hj Tengah(Ketua I ASTRAWANI), Zeefri Arief, Hj suip Hj Abd Wahab, Kamis Hj Tuah, yang banyak membantu. Kemudian persahabatan saya Hajranshah dari Banjarmasin juga kian menebal. saya suka anak muda ini yang pendiam tetapi hebat mulai berbicara, pernah sekolah seni di Jogjarkata kalau tidak silap saya. Putera Zulfaisal yang cepat memmahami saya kerana pernah keteu di sini pada 2009 yang lalu. Teman-teman dari Limbang, Labuan,dan wilayah lain yang mengenali saya.
Semua itu telah berlalu, tetapi impaks dalam diri dan nostalgia kenangan cukup indah dinikmati. mampukan lagi,saya menikmati suasana begitu untuk sebuah kehipan seni dan bersastera. hanya jawapan pada ada pada kita. Brunei yang nampak dekat sebenarnya terlalu jauh untuk didekati tetap membawa imbauan kenangan tersendiri. Salam Nusantara.