PRAWACANA KEPADA PENGARANG DI PERKAMPUNGAN SARAWAK

PRAWACANA KEPADA PENGARANG DI PERKAMPUNGAN SARAWAK
Sedikit kata-kata aluan kepada rakan pengarang dalam acara Perkampungan Pengarang Sarawak 2009 bersama Pegawai Projek dari DBP Sarawak, Encik Rashid Subet dan Setiausaha II PUTERA.

SARAWAK TIADA IKON SASTERA DALAM 5 TAHUN MENDATANG?

SARAWAK TIADA IKON SASTERA DALAM 5 TAHUN MENDATANG?
Ada kesungguhan bukan retorik semata-mata

Tuesday, September 28, 2010

IDEA PERTEMUAN AWAL

BEBERAPA CADANGAN DIBINCANGKAN DALAM PERTEMUAN APL&PUTERA BAGI DIALOG TELUK PADA 02 OKTOBER 2010/ SABTU.
Oleh
Poul Nanggang, Ketua II, PUTERA, Miri, Sarawak.
Seandainya kedua-dua NGO sastera di Wilayah Utara Sarawak bersetuju dalam banyak hal, maka pertemuan ini akan direalisasikan tanpa berasa siapa besar, siapa tua, siapa sulung, siapa bongsu, siapa hebat dan macam-macam.
Soal kewangan merupakan soal utama menggunakan acara di Limbang yang kebetlan APL sebagai salah penyelenggara bersama DBP dalam acara Majlis Penutupan Bulan Bahasa Peringkat Negeri Sarawak 2010 dan Pesta Limbang.
Bentuk sumbangan APL&PUTERA akan kita gabungakan dalam bentuk tenaga, kewangan untuk selaraskan agenda ini. DBP sebagai penaja utama dan penasihat dalam menjalankan tanggungjawan bagi sastera kita di mata masyarakat luar Sarawak.
Kewajaran PUTERA berkongsi menyelenggara hal ini:-
a) Soal kewangan yang kurang mendapat dokongan dalam menyelenggara hal ini, hanya DBP sahaja sanggup menawarkan 5 ribu bagi acara ini.
b) Menggunakan audies di Limbang yang merupakan tempat strategik pertemuan yang menjadi pusat bagi kawasan Wilayah Teluk seperti Brunei, Labuan, Sabah dan Sarawak.
c) APL sebagai persatuan penulis dapat bekerjasama dengan DBP selaku penghulu soal-soal bahasa, sastera dan budaya penulisan di Sarawak, tentunya turut sama rasa tanggungjawab menjayakan usaha ini.
d) Kos untukmengadakan di Miri semat-mata kerana acara ini tidak mampu dibuat kerana soal bajet penganjuran , memang banyak selain tarikh yang semakin sampai ke penghujung tahun.
e) Jalinan kerjasama antara APL, PUTERA, DBP Sarawak dalam usaha menyelenggara hal yang bersifat antarabangsa ini yang melibatkan Brunei.
Cadangan Pengisian Masa digunakan
BIL WAKTU ACARA MASA CATATAN
01. 0730-08.30 Bacaan doa
Ucaptama/pembukaan
1 jam Pembaca doa.
Tokoh yang dipilih disepakati bersama.
02. 08.30-10.00 Sesi I 1 jam 30 minit 3- 4 orang pemakalah, 1 orang pengerusi sesi
10.00-1030 Minum Rehat 30 minit
10.30-1200 Sesi II 1 jam 30 minit Sama dengan Sesi 1.
03. 1200-1300 Penutupan
Resolusi/Pengumuman Pertemuan akan datang 1 jam
1300-1400 Makan tengah hari 1 jam Mencari penaja

Tema Pilihan – Akan difikirkan bersama dengan lebih fokus memilih hal sastera dalam bentuk penulisan/ persuratan.
Pembentukan AJK Pengelola Bersama Dialog Teluk Ke VII ini, yang melibat APL & PUTERA dan DBP. Surat siaran, jemputan pemakalah dan hubungan dengan NGO sastera dari wilayah lain akan diuruskan melalui AJK ini. Logo dalam surat rasmi melibatkan “NGO” yang sama-sama menaja acara ini yang dipersetujui bersama.
Latar belakang Jalur Penganjuran – Kita mengutamakan kegiatan dan nama baik dan martabat kita sebagai orang sastera, lebih fokus kepada kegiatan pertemuan, dengan kos kewangan yang terhad. Utamakan kepada yang utama, ketepi yang kurang bernas.
Urus Setia- Sebagai jentera penggerak kerja-kerja lain dibahagikan kepada pecahan lain, kertas kerja, sijil penyertaan, buku program, brosur, sepanduk dan lain-lain perkara.
Bayaran penyertaan: Difikirkan sama.
Tarikh: Memilih mana-mana ruang kosong dalam acara Sambutan Majlis Bulan Bahasa & Pesta Limbang. Dalam acara ini dengan pengisi an dicadangkan.
Pemakalah – Memilih/melantik 6-8 orang dari wilayah setempat yang melatari Wilayah Teluk. Atau memohon NGO sastera dari Brunei, Labuan, Sabah & Sarawak yang membuat pilihan bagi pembentang.
Pembaca Doa – Seorang yang meyediakan bacaan doa dalam pembukaan majlis. Bersedia dengan teks.
Kos penyertaan & pemakalah – Ditanggung sendiri termasuk makan minum, penginapan, kos pengangkutan.
Siaraya – Alat PA sistem yang berfungsi, meminjam dari KPSU atau mana-mana agensi.
Persediaan tempat – Tempat duduk, back drop, lain-lain,LCD, computer.
AJK Dokumentasi - mengambil foto, membuat pelaporan, setiap sesi 3 orang, untuk dimajukan kepada urus setia.
Honorarium- Akan dilunasi berdasarkan kemampuan yang ada.
Penyertaan – Kepada semua badan sastera termasuk GAPENA. Bilik peserta dibayar sendiri boleh buat tempahan dengan Rumah Kerajaan, Asrama Dewan Suarah atau bilik hotel murah.
Pengangkutan: Akan diuruskan oleh APL & PUTERA yang ada kenderaan bagi mengangkut peserta dari tempat penginapan ke lapangan terbang, tempat persidangan atau dermaga .
Cetakan baju T: Sekiranya mampu.
Tempat: Pilihan bilik pertemuan sekitar 50-80 orang peserta yang hadir.
Bajet Pengurusan Pertemuan
BIL ITEM PERBELANJAAN KUANTITI JUMLAH
01. Honorarium pemakalah, pengerusi sesi 6-10 orang
02. Urus Setia, alat tulis, atur cara, kertas kerja, brosur, sijil, keperluan lojistik
03. Minum pagi, 10 pagi. 100 orang, 2 meja VVIP.
04. Sepanduk & “back drop” Bilik pertemuan
05. Buku antologi 200 buah
06. Makan tengah hari 100 orang, 2 meja VVIP
07. Baju T, dijual, kalau mampu dibuat
09. Kos Cenderamata dari penganjur kepada wakil persatuan ASTERAWANI, PERWILA, BAHASA Sabah, PEKASA, GAPENA dan lain-lain.
08. Luar jangka

Kumpulan antologi: Memohon DBP mencetak secara dalaman dalam lingkungan 200 naskhah bagi peserta pertemuan dan dokumentasi. Bahan sudah ada dalam simpanan PUTERA hanya menunggu untuk proses cetakan.
Pengerusi Sesi & pengerusi majlis- Dapat ditetapkan bersama.
Penyertaan peserta:
BIL PERSATUAN JUMLAH CATATAN
01. PERWILA, LABUAN
02. BAHASA, SABAH
03. ASTERAWANI, BRUNEI
04. PUTERA, MIRI, SARAWAK
05. APL, LIMBANG, SARAWAK
06. PEKASA, KUCHING, SARAWAK
07. DBP SARAWAK
08. GAPENA, & LAIN-LAIN BADAN KERABAT
09. ORANG PERSEORANGAN

Cadangan Cenderamata iringan: Buah tangan kepada peserta, beg kertas, atur cara, alat tulis, kertas kerja, sijil penyertaan, jemputan dan lain-lain yang dapat dilengkapi.
Makan minum – Memang tiada bajet, kecuali ada bajet dari pihak penganjuran Pesta Limbang atau mana-mana acara yang lain.
Acara lain - Acara ini iaitu Dialog Teluk Ke VII dianggap sampingan, maka para peserta dari luar akan menyertai acara Pesta Limbang, Bulan Bahasa Peringkat Negeri Sarawak sebagai acara inti dan besar yang diikuti oleh peserta sekiranya ada keizinan oleh panitia penganjur. Kalau tiada bajet, maka hal ini difikirkan.
Hal lain – Perlu diutarakan, dibincangkan demi kebaikan sastera Sarawak dan nama baik semua kita penulis dan persatuan penulis.
Kesimpulan – Ini adalah cadangan yang perlu kita fikirkan sebelum pertemuan agar idea kita semasa pertemuan dapat mencari kata sepakat akan hal ini, dan memikirkan hal-hal lain yang jika perlu kita kongsikan bersama bagi menambah aura pertemuan ini.